Tuesday, 15 June, 2021

Optimer din træning med kreatin


Fitness

Vil du have det optimale ud af den tid, du lægger i at løfte vægte i træningscenteret? Der er i dag rigtig mange danskere, der tager enten proteinpulver eller andre former for kosttilskud. En af de kosttilskud, der rent faktisk kan hjælpe din træning er kreatin. Det findes naturligt i din krop, og tilføjer du et ekstra tilskud, kan det give tydelige resultater i din træning. Det er muligvis det du mangler i din træning.

Hvad er kreatin?

I din krop findes der naturligt kreatin, og du finder de største mængder af den modificerede aminosyre i musklerne. I musklerne hjælper aminosyren i det anaerobe arbejde. Det betyder, at under kortvarige præstationer såsom vægtløftning og hurtigsprint vil mængden i musklerne spille en rolle for dine resultater. Kreatin kan købes i håndkøb og kan nemt fås online hos Only Approved. Det er et af de mest benyttede kosttilskud, der fremmer præstationen i træningscenteret.

Derfor bruges kosttilskuddet

Der er flere grunde til, at tilskuddet er meget populært blandt både atleter og almindelige mennesker. For det første er det dokumenteret ved flere individuelle undersøgelser, at kosttilskuddet har en effekt på præstationen. Det gælder særligt de anaerobe motionsformer såsom styrketræning på forskellige måder og sprint. For det andet er der ikke store bivirkninger ved at tage kosttilskuddet. Enkelte oplever problemer med maven, hvis de tager over den anbefalede dosis eller kører en kur med en høj dosis i starten. Det er dog vigtigt at holde en pause indimellem.

Sådan skal du tage kosttilskuddet

Kreatin fås i en form for pulver, der kan blandes op med vand eller andre væsker og drikkes. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du holder dig til en maksimal dosis på 3 gram hver dag.

Nogle kure anbefaler, at man indtager større doser for en øget effekt. Det er dog bedst at holde sig til Sundhedsstyrelsens anbefalinger, hvis du vil være helt tryg ved mængderne.

Oplever jeg resultater med det samme?

Kreatin virker ikke nu og her, og du skal derfor væbne dig med tålmodighed, hvis du vil have alt det gode ud af kosttilskuddet. I kroppen akkumulerer indholdet af kreatinphosfat sig, som du spiser en god kost og eventuelt bruger et tilskud. Det betyder, at musklerne bedre kan omdanne en del af den ATP, der produceres, inden det spaltes om til druesukker og skaber mælkesyre.

Fordi musklerne kan udnytte mere af ATP’en i musklerne, forbedrer det den kortvarige anaerobe præstation som under eksempelvis sprint eller styrketræning. Over længere tid kan du øge mængden af kreatinphosphat ved at indtage et tilskud hver dag i en periode.

Husk at tage en pause

Selvom du oplever at kunne løfte bedre og sprinte hurtigere med et tilskud, så skal du huske at holde pause. Hvis du forsætter med at tage kosttilskuddet over længere tid, vil dine receptorer blive mindre følsomme overfor kreatin. Derfor skal du holde en pause med kosttilskuddet efter en periode svarende til 1 til 2 måneder, så dine receptorer kan opregulere af sig selv igen. Herefter kan du fortsætte med en ny omgang, så din træning igen optimeres.