Tuesday, 09 August, 2022

Har du brug for proteinpulver?


Du har sandsynligvis ikke tilbragt ret lang tid i fitnesscenteret eller med en kostomlægning før snakken og tankerne er faldet på proteinpulver.
Det er nemlig svært at komme omkring emnet opbygning af muskler, eller et vægttab uden også at komme omkring proteinpulver.
Men hvem har egentlig brug for protein og hvem har ikke? Vil du blive klogere på om protein kan gavne dig i din træning så læs med her. 

Din krop har brug for protein

Protein er uundværligt for kroppen. Pr. kg du vejer skal du ca. have 8 gram protein om dagen. Din krop bruger bl.a. protein til at opbygge muskler med.
Får du ikke nok protein igennem kosten kan det derfor være en rigtig god ide med et proteintilskud i form af f.eks. pulver.

Du kan købe proteinpulver flere steder på nettet f.eks. her https://www.only-approved.dk/.

Men om du har brug for protein handler altså også om at lave en individuel vurdering af hvad du spiser i forvejen og hvordan du træner.    

Proteinpulver er et kosttilskud

Det er vigtigt at du husker at protein er et kosttilskud og altså ikke et must for at få succes med dit vægttab eller din muskelopbygning.
Som mange andre kosttilskud kan det være en god hjælp på vejen, men det er ikke altid en nødvendighed. Kig på den kost du allerede spiser i forvejen, mangler der protein så er det en rigtig god ide.
Pulveret egner sig godt til hvis du er på farten, har svært ved at få spist nok måltider eller generelt får valgt mad med forkert energisammensætning ift. det optimale.

Kalorier i proteinpulver

Der findes mange forskellige typer af proteinpulver, med forskellig sammensætning. Nogle skal blandes op i mælk, mens andre kan blandes op i vand eller anden væske.
Du skal huske at der også er kalorier i pulveret, og jo mere kalorieholdig væske du blander det op med, jo flere kalorier er der også i alt.
Skal du tage på i vægt, og øge din muskelmasse, så kan det være en rigtig god ide med ekstra protein og kalorier, men går du derimod efter et vægttab kan de ekstra kalorier være problematiske hvis du glemmer at regne dem med.  

Kvaliteten på proteinpulveret

Proteinpulver kan ikke gøre nogen skade også selv om du tager det uden egentlig at have brug for det. Du kan altså sagtens bruge dit pulver som et mellemmåltid før eller efter træningen, men der kan være stor forskel på kvaliteten af de typer som bliver solgt.
En god tommelfingerregel er faktisk at regne med at du får hvad du betaler for, og det kan altså betale sig at kigge sig lidt om for at finde et pulver i høj kvalitet. Køber du blot det billigste, så får du altså også et pulver der er fremstillet så billigt som muligt, og sandsynligvis indeholder en masse andet end lige netop protein.
Proteinpulver er den nemmeste og mest direkte vej til protein, men du kan selvfølgelig også købe mange andre produkter tilsat ekstra protein hvis du ikke er så meget til pulver.